Forankring

Forankring i profesjonsutdanninger, profesjoner og ledelse

I LIN er det svært viktig med bred, faglig forankring når det gjelder kompetanseutvikling for tverrprofesjonell samhandling mellom oppvekstens profesjoner i kommunene og i oppvekstens profesjonsutdanninger ved USN. Så langt har det vært tre hovedtiltak for å sikre bred forankring og sikre at USN får gode forslag som fører til at vi LIN-prosjektet er faglig relevant.

1.LIN innovasjon-rapport (internt arbeidsdokument) er basert på strukturerte intervjuer med oppvekstens 10 profesjonsutdanninger ved USN. Det var samtaler om status for opplæring i tverrprofesjonell kompetanse og samhandling. I rapporten presenteres også konkrete forslag fra fagmiljøene for å få tverrprofesjonell samhandling inn i oppvekstens profesjonsutdanninger i tråd med styringsdokumentene. Se Sammenfatning og veien videre

2.Lin-seminar 1: Fra trøbbel til trøkk i grenseflatene med deltakelse fra oppvekstens 10 profesjonsutdanninger ved USN (38 deltakere). Det var eksterne foredragsholdere fra kommune og skole, som viser hvordan kommuner og skoler allerede tenker nytt om samhandling. Larvik kommune V3.0 viser kommunenes ambisjoner framover med dagens organisering som utdatert. Rektor fra Bjerkreim skole har allerede tverrprofesjonelt kollegium på sin skole tilpasset dagens oppvekst, og kan vise til svært gode resultater. De interne foredragsholderne fokuserte på dagens barndom og dens utfordringer i hjem og skole, og der fellesskap og klassen som fellesskap er blitt en utfordring. Forskning på Oppvekst, tilhørighet og livsmestring ble presentert gjennom USNs strategiske satsingsområde Oppvekst, tilhørighet og livsmestring.  

3.LIN-seminar 2: Fra trøbbel til trøkk i grenseflatene med deltakelse fra oppvekstens profesjoner i kommunene, oppvekstens profesjonsutdanninger ved USN og ledere (ca 50 deltakere). Sandefjord kommune presenterte sitt systematiske arbeid for å bygge og bevare kompetanse om «laget rundt barn, unge og familier» gjennom prosjektet «Tenk sammen». Tønsberg kommune presenterte sitt prosjekt om «lekende lett skolestart» – om betydningen av lek. USNs faglige bidrag var om «barnets beste» med  distanse og refleksjon knyttet til begrepet.

Forankring i politiske og faglige styringsdokumenter

LIN er forankret  internasjonalt forpliktende dokumenter for høyere utdanning og forskning som EUs missions (samfunnsoppdrag), FNs bærekraftsmål med fokus på sosial bærekraft, og i nasjonale styringsdokumenter som Hurdalsplattformen, Langtidsplan for forskning og høyere utdanning 2023-32 (Meld. St. 5 (20222023) og diverse stortingsmeldinger. Samtidig er LIN forankret i USNs nylig vedtatte strategi og nye utviklingsavtaler, der det bl.a. står «Fremme samarbeid på tvers av fag, profesjoner og sektorer, og styrke forskning og utdanning som møter framtidens kunnskaps- og kompetansebehov.» Det tverrprofesjonelle ligger også inne i rammeplaner og nasjonale retningslinjer for USNs relevante utdanningsprogrammer, og LIN forholder seg til relevante stortingsmeldinger og til Barneombudets Hvordan styrke laget rundt barn og unge?

Litteraturliste

Regelverk – Rammeplaner og nasjonale retningslinjer for profesjonsutdanningene.

Helse- og sosialfagutdanninger
Forskrift om felles rammeplan for helse- og sosialfagutdanninger (RETHOS)

Helse
Forskrift om nasjonal retningslinje for sykepleierutdanning
Forskrift om nasjonal retningslinje for helsesykepleierutdanning
Forskrift til rammeplan for jordmorutdanning
Forskrift om nasjonal retningslinje for optikerutdanning

Sosial
Forskrift om nasjonal retningslinje for barnevernspedagogutdanning
Forskrift om nasjonal retningslinje for vernepleierutdanning
Studieplan for master i barnevernsarbeid

Utdanning
Forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanning
Forskrift om endring i forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanning og i forskrift om rammeplan for samisk barnehagelærerutdanning
Forskrift om rammeplan for grunnskolelærerutdanning for trinn 1–7
Forskrift om rammeplan for grunnskolelærerutdanning for trinn 5–10
Forskrift om rammeplan for praktisk-pedagogisk utdanning
Studieplan i spesialpedagogikk
Studieplan i pedagogikk – med fordypning i spesialpedagogikk

For fylkeskommuner og kommuner
Rammeplan for barnehagen
Lov om barnehager (barnehageloven)
Læreplaner – Kunnskapsløftet 2020
Lov om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova)
Forskrift om kommunens helsefremmende og forebyggende arbeid i helsestasjons- og skolehelsetjenesten

For høyere utdanning
Lov om universiteter og høyskoler (universitets- og høyskoleloven)
Forskrift om tilsyn med utdanningskvaliteten i høyere utdanning (studietilsynsforskriften)

Stortingsmeldinger
Meld. St. 6 (2019–2020) Tett på – tidlig innsats og inkluderende fellesskap i barnehage, skole og SFO
Meld. St. 21 (2020–2021) Fullføringsreformen – med åpne dører til verden og fremtiden
Meld. St. 32 (2020–2021) Ingen utenfor – En helhetlig politikk for å inkludere flere i arbeids- og samfunnsliv
Meld. St. 40 (2020–2021) Mål med mening — Norges handlingsplan for å nå bærekraftsmålene innen 2030
Meld. St. 30 (2019–2020) En innovativ offentlig sektor — Kultur, ledelse og kompetanse

Barneombudet
Innsynsarbeidet til Barneombudet – Hvordan styrke laget rundt barn og unge?

Rapporter og artikler
0-24 samarbeidet
• Bakken, Anders og Enstad Frøydis (2024) Ungdata 2024
• Bakken, Anders og Enstad Frøydis (2024) Norske barn og unge trives dårligere og dårligere i skolen
• Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (20216) Samarbeid mellom skole og barnevern. En veileder
Bedre Tverrfaglig Innsats (2022)
• Danielsen O.A, Gotaas N. og Myrvold T.N (2020) Styring gjennom støtte og veiledning: lokale effekter av pedagogiske virkemidler for tverrsektorielt samarbeid om utsatte barn og unge. OsloMet – storbyuniversitetet
Faglig Råd for Lærerutdanning (2019). Partnerskap i lærerutdanningene – et kunnskapsgrunnlag. Delrapport 1  
Faglig råd for lærerutdanning (2025) Partnerskap for kvalitet i lærerutdanningene Anbefalinger fra Faglig råd for lærerutdanning 2025
• Follesø, Reidun. (2021). Hva er barnevern? Oslo: Universitetsforlaget.
• Forskningsrådet (2021) BarnUnge21-strategien: Ut av blindsonene Strategi for et samlet kunnskapsløft for utsatte barn og unge
Forskningsrådet (2024) Indikatorrapporten  
KS 2022 Partnerskap for radikal innovasjon
• Hansen, Inger Lise Skog, Ragnhild Steen og Tone Fløtten (2020) Trøbbel i grenseflatene, Samordnet innsats for utsatte barn og unge, Fafo-rapport 2020:02
• Hansen, Inger Lise Skog, Ragnhild Steen og Tone Fløtten (2020) Mind the Gap (Nordic … Fafo rapport 2020-21 Nordic 0–24 collaboration on improved services to vulnerable children and young people
• Helsedirektoratet Organisering av det tverrsektorielle samarbeidet
• Kunnskapssenter for utdanning (UiS) Praksisopplæring i lærerutdanninger i Norge; en forskningsoversikt. Kunnskapssenter for utdanning, Universitetet i Stavanger.
https://oda.oslomet.no/oda-xmlui/handle/20.500.12199/6451
Mausethagen, Sølvi m flere (2024) Sluttrapport fra ekspertgruppen – Sluttrapport fase 2: Én felles rammeplan. Overordnet styring av lærerutdanningene
• Normann, H.K. Scordato, L., Linberg, E., Thune, T., Koch, P. (2022) Målrettede samfunnsoppdrag i Norge NIFU Rapport 2022:7
NOKUT. (2020). Transforming Norwegian Teacher Education: Sammendrag av sluttrapporten fra Advisory Panel for Teacher Education (APT). Oslo: NOKUT.
• Stensaker, B., Elken, M. & Maassen, P. (2019). Studieprogramledelse – et spørsmål om organisering? UNIPED, 42(1), 91-105   
SAMOT – Samhandling mot vold og overgrep mot barn og unge – USN og Politihøyskolen

Scroll to Top